Pressmeddelande: Annie Seel kör Midnattssolsrallyt

Posted on Updated on

msr-2013-header-web

Annie Seel siktar på succé med ny kartläsare i Midnattsolsrallyt, Karlstad 17-20 juli

Två starka personligheter med rally i blodet ser fram emot årets stora utmaning – Midnattsolsrallyt, en av Europas stora tävlingar för klassiska rallybilar.

Annie Seel som 2011 bytte från Dakarmotorcykel till rallybil, ställer upp för tredje året. Förra året tog hon hem priset Ewy Rosqvists pokal som bästa dam, och blev även klassegrare i lilla 1300-kubiks klassen.

– Bytet till 4 hjul är en rolig utmaning. Det är så mycket nytt fastän jag hållit på med motorsport i 25 år. Att lära sig köra på asfalt, grus och i terräng kräver träning. Och att samtidigt lyssna på kartläsare ger en ny dimension – att ”se med öronen”, skrattar Annie Seel som på motorcykel har genomfört fem Dakarrallyn.

I högerstolen brevid Annie Seel sitter nu en ny ung kartläsartalang, 21-åriga Marcus Sundh från Älmhult, vars motto är ”Teamwork makes dreamwork”.

– Mitt mål är att jobba med rally internationellt och som professionell co-driver även bidra till att bygga teamkänsla. Att här få åka med och utveckla Annie är jättespännande, berättar Marcus som har Tina Thörner som förebild och mentor.

Midnattsolsrallyt i år innefattar totalt 22 sträckor över 4 tävlingsdagar och är ett riktigt maraton för historiska rallybilar med sin besättning. Karlstad är startpunkt och nattstopp varje dag för de tävlande, med servicedepå vid Färjstads travbana.

Rallyts första sträcka körs på Kalvholmens Motorstadion under onsdagskvällen. Torsdagen bjuder på sju sträckor med uppehåll i Årjäng och målgång i Arvika. På fredagen körs ytterligare sex sträckor i Värmland med ett uppehåll i Arvika under dagen. Lördagens sju sträckor körs i Närke och Bergslagen med uppehåll i Lindesberg och slutligen målgång vid museet i Karlstad.

Det här kommer bli en folkfest och jag ska försöka sladda lite extra för publiken. Min lilla Toyota ”Killer Starlet” har ju fått egna fans, säger Annie som nu också drömmer om att tävla i Dakar igen med bil.

Annie har verkligen ett brinnande intresse och engagemang för motorsport. Jag vet att det här kommer bli en underbar erfarenhet jag aldrig kommer glömma och som jag tar med mig i min karriär som codriver, avslutar kartläsare Marcus Sundh.

Mer information kommer löpande på www.annieseel.com
Om tekniken fungerar kommer live-streaming även sändas. Följ Annie Seel på Facebook!

Webbsidor:
Annie Seel www.annieseel.com
Marcus Sundh www.marcuscodriver.se

midnattssolsrallyt2012-annie-seel-toyota-sladd
Startnr 88: Annie Seel & Marcus Sundh

Leave a comment