Hedersam målgång för svenskteamet Hagman/Seel i Balkan Classic Rallyt

Posted on

PRESSINFO

Hedersam målgång för svenskteamet Hagman/Seel i Balkan Classic Rallyt

Det blev en hård utmaning att ta de historiska bilarna i mål i första upplagan av maratontävlingen Balkan Classic Rallye.

Enda svenskteamet bestående av Jan Hagman (MK Rimo), med Annie Seel (KAK Motorsport) i högerstolen, körde in på en sjunde plats totalt efter åtta hårda tävlingsdagar. Det var en bedrift att deras Ford Escort MK2 höll ihop över 140 mil specialsträcka på dåliga vägar.
Enligt inbjudan skulle historiska bilar som var FIA-homogiserade kunna delta tillsammans med bilar med klassiska bilar av Safari-typ. Men redan första tävlingsdagen visade sig de regnförstörda Bulgariska bergsvägarna vara en bitvis allt för svår uppgift för några deltagare. Några blev fast ute på sträckan och fick ta maxtid.
När den första chocken lagt sig jobbade teamen frenetiskt med att justera upp fjädring för riktig offroadkörning. Här hade Safaribilarna ett stort övertag jämfört med de lägre FIA-homologiserade ekipagen.
– Jag borde ha tagit min Safari Porsche istället, den hade varit helrätt här. Escorten har alldeles för mjuk fjädring och låg markfrigång, även om vi har höjt den så mycket vi kan här på plats. Det var bara till att köra efter de förutsättningar vi har, konstaterar Jan Hagman.
Efter tre tävlingsdagar har svenskteamet ändå kört taktiskt och håller en tredjeplats i totalen. Men när sträckningen lämnar bergen ner mot de snabba sträckorna på låglandet vid Svarta Havet, kan inte Escorten matcha Safari-bilarna längre. Värmen är uppåt trettio grader vilket även gör det svårt att orka hålla fokus när navigationen blir svårare. Alla teamen gör missar och tappar tid när man försöker hitta rätt väg på delvis osynliga vägar och spår.
Näst sista tävlingsdagen får Hagman problem då ett fäste i framvagnen går av och framhjulet slår i innerskärmen, men man lyckas komma in på service där hela mekanikerteamet är på plats. En räddande svetsning får framvagnen i körbart skick, men nu är det taktikkörning som gäller för att klara återstoden av tävlingen.
När rallyt går i mål vid Svarta Havets strand visar det sig att det är fullt Safari-utrustdade Datsun på de första tre platserna.

Segrare är Andrew Siddall (England) följd av Geoff Bell (Sydafrika), båda i Datsun 260Z. På tredje plats Ondrej Coufal (Tjeckien) i Datsun 240Z. På fjärde plats Bernard Munster (Belgien) som i sin Safari Porsche 911 satte hastighetsrekord med 197 km/tim sista dagen.
– Det här var mycket värre än jag hade förväntat mig. Jag tycker ändå det är otroligt att vi som ett privatteam har tagit oss i mål i det här startfältet där i princip alla har Safari-bilar. I den här tävlingen är det meckarna som ska ha störst tack, utan dem hade vi aldrig varit här, avslutar en nöjd men mycket trött Jan Hagman.
– Jag tycker att rallyt har varit fantastiskt bra organiserat. Hade vi haft en Safari Porsche hade vi nog haft en chans på pallplats, men nu fick vi åka på defensiven för att spara bilen. Imponerande vad dessa gamla fina bilar klarar av ändå, säger Annie Seel.
Resultat

Pos N DRIVER(S) NATIONALITY VEHICLE TEAM

1. SIDDALL / BULL, GBR / GBR,       DATSUN 260Z 
2. BELL / CHALLEN,  ZAF / GBR,       DATSUN 260Z 

3. COUFAL / MADERA CZE / CZE NISSAN DATSUN 240Z CZECH NATIONAL DATSUN RALLY TEAM

4. MUNSTER / HANSEN, BEL / LUX,   PORSCHE 911

5. SAMUEL / RYAN, GBR / IRL,       FORD ESCORT MK 2

6. WISSANJI / SLATCH, CAN / KEN,       FORD ESCORT MARK 1 

7. HAGMAN / SEEL, SWE / SWE,       FORD ESCORT MK II, RIFLEX SPORT

8. SAVAGE / DAY, GBR / GBR,       DATSUN 260 Z 

9. HOLLER / SCHLINKE,   AUT / AUT, TOYOTA COROLLA TE71

10. ELIA / ZUMELLI,  ITA / ITA,       OPEL ASCONA 400

11. LETHIER / DEBRON, FRA / FRA,       PEUGEOT 504 V6 

12. PEREZ / VOLTA, ARG / ARG,       FORD ESCORT MK2

13. LANDRICHTER / KLEIN, AUT / AUT, VOLVO 123 GT 

14. STEINDL / SCHITZ, AUT / AUT,       FORD CORTINA 

15. OELSCHLAEGEL/OELSCHLAEGEL,  AUT / AUT, VOLVO 123 GT