Dags för Rally: start i Björn Waldegårds Minne 28/5

Posted on Updated on

Nu är det dags att ta ut lilla Killer Starlet! På lördag 28/5 ställer vi upp i rallytävlingen Björn Waldegårds Minne.

Motståndet i min klass, historic Appendix-K, är som vanligt tufft. Och jag är en av få bilar i lilla motorklasden upp till 1300 kubik. 

Min superbästa mekaniker Benny Öberg har bytt växellåda för min riktiga racinglåda är nu på storsevice. Och så har han bytt till min reserv kardanaxel, som jag tyckte vi skulle måla sportigt röd. 

Förgasarna har blivit bestyckade av Rolf Lundblaf Motor Service, som även körde motorn i bromsbänk. Nästan 130 små ponnys spruttade bakut.

Med mig i högerstolen tar jag med mig en av mina sponsorer, Rolf Lönn, som ska gå åka rally för första gången i sitt liv. 

Tävlingen arrangeras av MK Rimo till minne av just Björn Waldegård, världens  förste rallyvärldsmästare. Björn som jag lärde känna då han kommenterade Dakarrallyt när jag tävlade, fick tyvärr cancer för två år sedan och avled hastigt. Så nu kör vi för hans minne!

De första tre sträckorna gick bra, men sträcka fyra körde jag över ett krön och såg inte hur tvär högersvängen efter var. Så vi brakade av i diket. Tyvärr blev det plåtskador på lilla bilen. Jag och Roffe är helt oskadda.