#Dakar2016. Slut på rejset. My race is over.

Posted on Updated on

9 jan Uyuni, Stage 6

Slut på rejset. Dakar2016 är över för min del.

Min Desert Warrior #373 gav upp på etapp 6, andra delen av maraton.
Det är jätte tråkigt och frustrerande att tvingas bryta Dakar-rallyt i år. Vi har kämpat dygnet runt flera sträckor på raken med den krånglande elektroniken som styr bränsleinsprutning. Bilen har bitvis knappt varit körbar, så det är ett under att vi kommit så långt. På sträcka 6 var det nog inte ens 100 km kvar av 542 km.

Problemen började efter att vi kört de inledande sträckorna i ösregn. El Niño-regnet är det värsta jag upplevt, det skvalade enorma mängder och allt flöt i depån. Då började motorn misstända. Och sen har det bara blivit värre och värre.

Jag har sovit och frusit i rallybilen de senaste nätterna ute på sträckan – det är svinkallt uppe på 4000 m höjd mitt i natten. Inatt blev det stopp igen och supportteamet kom på förmiddagen för att försöka fixa problemet, som de gjort alla andra gånger jag fått stopp. Men idag gick det inte mer, inte ens våra meckar fick bränslesystemet att funka, så jag kunde inte ta starten – och är därmed ute ur tävlingen.

Är så besviken att inte kunna fortsätta när ändå körning, min co-driver och team funkat så bra annars. Men så grymt är dakar; får du problem är det svårt att hinna fixa och man hamnar på efterkälken tills man helt enkelt åker ut.

Så nu åker jag med teamet resten av tävlingen. #411 Bruno Rodi är ännu kvar, och har kört ganska bra. Men jag lider möjligen ännu mer för teamkamraten #396 Derek Price som kraschade sin bil helt igår. Det blir dyrt för honom.

dk2016-ss1-cancelled-annie-tongueBåde jag och min co-driver Bert Heskes är väldigt besvikna att inte få fortsätta. Körningen gick ju trots allt väldigt bra, och han var en bra kartis. Bert och jag har synkat helt otroligt bra trots sömnbrist och frustration. Vi blev ett toppteam ihop och kunde med humor och kämparglöd fortsätta fast vi egentligen var helt golvade.

Under de här helvetesdygnen har jag ändå haft kul – tro’t eller ej. Men att tvingas lösa problem och orka fortsätta fast man vet att det kommer att bli ännu jävligare om 10-20-30 mil, det ger ändå en enorm självtillfredsställelse.
Det är en härlig känsla jag tar med mig.

Nu är jag revanschsugen till max. Så jag funderar på hur jag ska få ihop pengar till en start i Dakar 2017.

dk2016-annie-bert-journalist_foto-hessel_1000x560
Photo by Marie Hessel

* * *
End of race. My Dakar2016 is over. (English) 

My Desert Warrior #373 just laid off on stage6, the second part of the marathon.
Sad and frustrating to quit the Dakar Rally this year. We have struggled around the clock every day since start, having major issues with the electronics that control the fuel supply. The problems started after the heavy El Niño rains during the first days, the ignition failed and then got even worse. At times we couldn’t roll at all – it’s a wonder we made it this far. On stage 6 we had less than 100 km left.

We are very disapponted. Dakar is cruel – if you can’t manage your problems, you’re out.
Though the driving worked very well. We made a great team, my co-driver Bert Heske and I. We both are fighters with a lot of humor, and that kept us going even when we almost collapsed.
Slept the nights in the car when it was freezing cold at night on the heigth of 4000.
The rest of Dakar we follow our team, #411 Bruno Rodi is driving quite well.

seel-heskes-rally-team-logo_460x460But these days in hell I still had a good time – hard to believe. Having the strength to go on in spite of all difficulties gives me satisfaction. A wonderful feeling that I will keep with me.
Now I want revenge!
Starting to figure how to get the money for Dakar 2017.