Etapp 1 – ingen race men händelserikt ändå

Posted on Updated on

dk2016-rainy-windshield_960x540

Sön 3 jan

Det har tokregnat, typ skyfall à la El Niño! På morgonens transportsträcka regnade det så hårt att jag knappt såg någonting och fick sakta ner till joggingfart.
Även vänster vindrutetorkare (förarsidan) tappade farten och fastnade i den andra så båda stannade. Bert hoppade ut och drog åt en bult som var lös – snabbt fixat. Men han hann bli genomdränkt och fukten immade igen rutorna – så jag såg i alla fall ingenting!

När vi kom ut till starten på första specialen fick vi veta att etappen var struken pga ovädret.

Hunden fick också en dusch!Så idag har jag kört 660 km transport, i ösregn. Hur tråkigt som helst.
Men jag livade upp dagen med att köra “eco-driving” så snålt att jag förbrukade bara 63 liter diesel, dvs min 2 tons rallybil drog mindre än 1 liter milen. Det är en prestation!

* Denna åskådare fick en rejäl dusch också!

*
Stage 1. No race but some happenings anyway

It rained “cats and dogs” (!) like El Niño. Driving on the connection the rain was so thick I couldn’t see anything and must slow down. Also the left wiper (driver’s side) slowed down and got stuck with the other – and both stopped. Bert rushed out and quickly fixed a loose bolt. But he was soaking wet, when coming inside the windshield became all hazy – so I coudn’t see any more than before.

Arriving at the start point of the first special we learned that this stage was cacelled due to bad weather.

So today I drove about 660 km in pouring rain. Dull as hell.
But I enjoyed the day by “eco-driving”: the diesel consumtion was only 63 litre, that is less than 1 L/10 km. For my 2 ton rally car that is fantastic!

Photo: This spectator got a big shower too.