PRESSINFO Annie Seel redo för Dakar 2016 

Posted on Updated on

DAKAR 2-16 januari 2016
PRESSINFO Buenos Aires 31 dec 2015
Annie Seel redo för start som enda svensk i Dakarrallyt.

Dakarrallyt körs för 38:e gången den 2-16 januari och besöker i år Argentina och Bolivia.

Annie Seel är enda svensk i Dakarrallyt 2016. På startlinjen finns rallystjärnor som niofaldiga världsmästaren Sebastien Loeb och hans värste konkurrent Mikko Hirvonen, gamle mästaren Carlos Sainz och  Dakarrallyts meste segrare genom tiderna Stephane Peterhansel, samt regerande Dakarmästaren AlAttiyah. Dessa är några av de drygt 110 bilteamen, där hela 39 är anmälda proffsteam. Totalt är det tre kvinnliga förare anmälda, där Annie Seel är en.

Förra året debuterade hon som förare, och blev därmed den första svenska kvinna någonsin att köra bil i Dakarrallyt. Då körde hon som tredjebil i engelska team RallyRaid.

Nu i år kommer Annie Seel köra en Desert Warrior med startnummer 373 i samma team, men som högst rankade förare.

Efter fem genomförda Dakarrally på motorcykel där hon även vunnit damklassen, växlade hon över till bil 2014. Hon är även historisk som enda svenska förare någonsin som kört både bil och motorcykel i Dakarrallyt, oavsett kön.

FAKTA Annie Seel
47 år, 163 cm, 57 kg
Yrke: föreläsare, marknadsekonom, eget företag inom marknadsföring

Mål:
Annies målsättning är alltid att komma i mål, och drömmen är att genomföra det “perfekta racet” – en otroligt svår utmaning när det gäller Dakar. Det är en lång tävling och allt kan hända under det 14 dagar och 950 mil långa rallyt.
* * *
FAKTA Team

Förare: Annie Seel, Sverige
Startar sitt 8:e Dakar totalt, och sitt andra som förare.
Kartläsare: Bert Heskes, Holland
Första Dakarstarten. Meriterad inom offroad rally.

Team: RallyRaid, baserad i England
Teamchefen Paul Round driver teamet som har 20 års erfarenhet av rally raid och Dakar. De utvecklar och specialbygger sina egna rallybilar Desert Warrior.

Teamets alla förare i Dakar 2016, och startnummer:
Klass: Auto T1
#373 Annie Seel/Bert Heskes
#396 Derek Pierce/Jim Pierce
#411 Bruno Rodi/Glen Thompson

Klass: Truck T4
#553 Paul Round (teamchef)/Arjan Arendse/Joe Yanas

FAKTA tävlingsbil
Märke: Desert Warrior DW2
Typ: 4 WD Diesel
Motor: 3 lit turbodiesel, ca 270 hk/600 Nm
Växellåda: 6 vx H-låda
Chassi: rörram med individuell hjulupphängning
Vikt: ca 1950 kg
Toppfart ca 160 km/h, beroende på utväxling för öken
Specialbyggd av RallyRaid

Tävlingsklass Dakar: T1 Diesel
* * *
FAKTA DAKAR 2016
38e upplagan av Dakarrallyt, 8e gången i Sydamerika.
Dakarrallyt flyttade till sydamerika 2009 pga terrorhot.
Länder: Argentina, Bolivia.
Sträcka: ca 9.400 km, 13 dagsetapper samt en vilodag. (ca 70-80 mil/dag).

Årets nyheter:
– Svårare navigation för att utmana de tävlande att hitta bästa vägen.
– Maratonsträckor utan service på nattuppehåll, dvs tävlingssträckor där tävlande inte får göra egen service eller ta emot service från sina team vid nattuppehållet. Detta innebär att ingen reparation kan göras, vilket gör att eventuella tekniska problem kan bli helt avgörande i tävlingen.

Program:
1 jan Incheckning och besikting av tävlingsfordon
2 jan Startceremoni i Buenos Aires, samt tidskval (prolog), Argentina
3 jan Start rally, Rosario, Argentina
10 jan Vilodag i Salta, Argentina
16 jan Mål i Rosario, Argentina

Dagsetapper Km
2 jan SS0 Prolog (tidskval) Buenos Aires-Rosario
3 jan SS1 Rosario-Villa Carlos Paz, 662 km
4 jan SS2 Villa Carlos Paz-Termas de Rio Hondo, 858 km
5 jan SS3 Termas de Rio Hondo-San Salvador de Jujuy, 663 km
6 jan SS4 San Salvador de Jujuy-San Salvador de Jujuy, 629 km Maraton – ej service
7 jan SS5 San Salvador de Jujuy-Uyuni, 642 km
8 jan SS6 Uyuni-Uyuni, 723 km
9 jan SS7 Uyuni-Salta, 793 km

10 jan – Vilodag/service, Salta

11 jan SS8 Salta-Belén, 766 km
12 jan SS9 Belén-Belén, 396 km
13 jan SS10 Belén-La Rioja, 763 km
14 jan SS11 La Rioja-San Juan, 712 km
15 jan SS12 San Juan-Villa Carlos Paz, 931 km
16 jan SS13 Villa Carlos Paz-Rosario, 699 km

DAKAR 2016 I SIFFROR (per nov 2015, kan förändras)
Antal tävlande: 556 , från 60 länder (inklusive assitansteam)
354 anmälda tävlingsfordon: 143 mc, 46 quad, 110 bilar, 55 lastbilar

MEDIA
Dakarrallyt bevakas i Sverige av Eurosport1 med dagliga sändningar ca kl 23.30
I världen TV-sänds rallyt i 190 länder, 1.200 timmars TV-sändning, 1 miljard TV-tittare

INFO OM DAKAR 2016
Dakarrallyt är världens största och hårdaste motortävling där bara hälften av de tävlande lyckas genomföra rallyt. Oftast färre.
Som sportarrangemang tillhör Dakar de stora som OS och Formel1, och publikmässigt större än fotbolls VM. Nästan 5 miljoner åskådare på plats under Dakar 2015.

Den ceremoniella starten och tidskvalet körs 2 januari i Buenos Aires, Argentina. Degn efter drar rallyt igång med första sträckan, för att sikta norrut mot Bolivia där rallyt vänder tillbaka mot Argentina igen. Slutmålet är att nå Rosario 16 januari.

Utmaningen att korsa den sydamerikanska kontinenten är den varierande terrängen. Under tävlingen kommer ekipagen navigera genom milsvida stäpper, teknisk körning i uttorkade kanjoner och flodfåror, korsa sanddyner, knixiga bergsklättringar i Andernas kyla på över 4.000 möh.

DAKAR HISTORIK
Dakarrallyts historia började 1977, då franske Thierry Sabine körde vilse i Libyens öken under tävlingen Abidjan-Nice Rally. Efter äventyret återvände han till Frankrike uppfylld av en önskan att dela med sig av den här extrema upplevelsen och fascinerande landskapet.

Därför startade han en egen tävling, med mottot “A challenge for those who go. A dream for those who stay behind”. Och det klassiska Paris-Dakar var fött – en unik tävling som bygger på äventyrslusta och kamratskap.

Under årens lopp har tävlngen växt till att vara en av de största sportarrangemangen i världen, och rutten har flyttat start och mål flera gånger. 2008 blev tävlingen inställd pga terroristhot i Mauretanien, och rallyt flyttade till Sydamerika 2009.

Dakar grundvärden
Dakarandan är den som förenar alla tävlande och funktionärer i tävlingen. Alla är en del av det stora äventyret och har tillsammans en vilja att utmana sig i en av de tuffaste miljöer man kan utsätta sig för. Att ställa upp i Dakarrallyt kan jämföras med att klättra upp för sitt eget Mount Everest, det handlar inta bara om att vinna – utan att övervinna dig själv. Detta bygger en unik relation mellan alla deltagare som kallas ”the Dakar-spirit”.

Säkerhet
Alla deltagare har ett GPS-trackingsystem monterad på sina fordon, så att tävlingsledningen alltid kan se var man befinner sig. Den larmar automatiskt vid en olycka så att en helikopter snabbt kommer på plats.
Annies Dakarhistorik

Antal Dakarrallyn: 7 st (5 st med motorcykel, 1 st som co-driver och 1 som förare i bil).
Dakar i Afrika: Mc 2002 och 2007
Dakar i Sydamerika: Mc 2009, 2010, 2011 Bil 2014, 2015

Från styre till ratt
Annie Seel är en av världens mest meriterade motorkvinnor som tävlar både med mc och bil.
Inom mc har Annie Seel varit pionjär och vunnit både damklassen i Dakar och VM guld Rally Raid. Annie Seel satte 2003 det kvinnliga höjdrekordet 5305 möh med mc på Mount Everest.
Hon är även den enda kvinnan i världen som med mc har kört alla de stora offroadtävlingarna på världens alla kontinenter.

Debuterade 2011 som rallyförare. Växlade över satsningen till i bil 2012 pga allvarlig axelskada som stoppad elitkarriären på mc.

Karriär/Meriter BIL: (Började med bilrally 2011. Tävlat i banracing, rally och offroad.)
– EM Rally Estland 2015, seger 1300-klass Historic (endast herrar)
– Midnattssolsrallyt 2012 och 2013 seger 1300-klass, och seger damklass
– German Offroad Masters 2012, 24-timmars lagtävling, 23:e plats i en MB G-klass
– Kört Svenska Rallyt Historic 2013.
– Kört som gästförare i VW Polo Cup Nurburgring 2007.

Karriär/Meriter MC
– Genomförda Dakar på mc: 5 av 5 möjliga (2002, 2007, 2009, 2010, 2011)
– Seger Damklass Dakar 2010, 45:a totalt av 250 startande mc/quad
– Silver Nordiskt Mästerskap Enduro Damer 2010
– VM guld 2004, FIM Womens Cup Rally Raid (Sveriges första kvinnliga VM guld inom mc)
– 13:e tot Ironman-klassen och första kvinna att ställa upp i Las Vegas to Reno rallyt USA, 2004
– Rekord högsta kvinna med mc på Mt Everest 5305 möh, 2003
– 8:a och första kvinna i elitklassen Baja 1000 rallyt Mexico, 2002
– 8:a totalt SM Roadracing 125-klassen bland herrar, 1990

Övriga meriter:
– Korad till Årets Kvinnliga Äventyrare 2005
– Antal skador: minst 30, frakturer samt avslitna ledband och muskelfästen.