Pressmeddelande: Dakarföraren Annie Seel gör EM-premiär i Rally Estonia Historic, 17-19 juli

Posted on Updated on

Pressmeddelande 2015-07-16

Dakarföraren Annie Seel gör EM-premiär i Rally Estonia Historic, 17-19 juli

Annie Seel skrev tidigare i år svensk motorhistoria, som första svenska kvinna någonsin att köra Dakarrallyt i bil. Nu är det dags för en ny utmaning – rally EM. Om allt går bra finns möjligheter att hon får köra för ett team nästa år.

2012 sadlade Annie Seel helt om från motorcykel till rallybil, efter att en elak axelskada satte stopp för motorcykelkarriären. Sedan dess har hon flera gånger vunnit sin klass i det historiska Midnattssolsrallyt med sin Toyota Starlet.

Planerna för internationellt tävlande i historisk rally har vuxit, men det har krävts en del ombyggnad av bilen för internationellt reglemente. Bilen blev klar sista dagarna i juni så det blev ett snabbt beslut att ställa upp i Rally Estonia. Samma dag som anmälningstiden gick ut kontaktade Annie Seel tävlingsledningen och säkrade en startplats.

– Jag har planerat att köra internationellt sedan förra året. I januari blev det Dakar. Och nu när bilen precis hann bli klar så var det självklart att jag ville ställa upp i Rally Estonia.

Under Rally Estonia körs både vanliga rally EM och det historiska mästerskapet. Karaktären på vägarna är mycket snabb med många lyft över krön.

– Jag har kört rekognoseringen och det kommer gå väldigt fort. Min avsevärt motorsvagare bil kommer inte kunna hänga med de snabba bilarna. Men jag struntar i totalresultatet den här gången – jag är här för att lära, och kanske tar jag en bra placering i 1300-klassen.

Med sig i högerstolen har hon Marcus Sundh, som tidigare bland annat åkt med stjärnföraren Mattias Adielsson. Deras mål blir i denna första EM-tävling att ta sig i mål och skaffa sig erfarenhet.

Foto: Griddd.se

20150716-223701.jpg