Pressmeddelande: Annie Seel redo för historisk start i #Dakar2015

Posted on

Buenos Aires 2015-01-03

Annie Seel redo för historisk start i Dakar 2015

dakar2015-annie-paul-carback_1000x660

Den 4 januari går starten för de 431 tävlingsekipagen i Dakarrallyt. Annie Seel gör sin debut som bilförare och är enda svenska deltagare i bilklassen. Med denna start blir hon även historisk som enda svensk någonsin som kört både motorcykel och bil i den legendariska rallytävlingen.

Annie Seel är redo att anta utmaningen. Bilen och teamet är på plats i Buenos Aires där starten går söndag morgon.

– Det här är en dröm som går i uppfyllelse – att köra bil i Dakar. Jag har inte riktigt trott att den kunde bli verklighet, men nu står jag här, säger en förväntansfull Annie.

Vid sin sida som codriver och kartläsare har Annie Seel engelske teamchefen Paul Round som har över 25 års erfarenhet av Dakarrallyt och även bygger tävlingsbilarna av märket Desert Warrior. Teamet RallyRaid UK ställer upp med totalt tre bilar, två motorcyklar och en lastbil.

– Min mångåriga erfarenhet av ökenrally har gett mig chansen att få köra en av rallybilarna i team RallyRally UK trots att jag är en jämförelsevis orutinerad bilförare. För mig blir det här en läroresa där målsättningen är att ta mig i mål, berättar Annie vidare.

En nyhet i årets Dakarrally är införandet av extra långa så kallade maratonsträckor där teamen inte får möta upp sina serviceteam vid nattuppehållet. Det innebär att eventuella problem måste lösas av manskapet själva med de reservdelar man har ombord, vilket kan bli utslagsgivande eftersom sträckan är hela 150 mil lång.

– Det känns tryggt att Paul åker med mig, det han inte kan om Dakar och bilen är inte värt att veta. Men det är samtidigt ett ansvar att se till att vi är kvar i tävlingen för att Paul ska kunna hjälpa våra teamkollegor om något händer, fortsätter Annie.

Tävlingen startar i Buenos Aires 4 januari och skall avverka drygt 900 mil genom Argentina, Chile och Boliva för att återkomma till målet i Buenos Aires den 17 januari.

Fakta:
Förare: Annie Seel Codriver: Paul Round
Startnr: 394 Bil: Desert Warrior DW2, 3-liters turbodiesel motor, 275 hk och 650 Nm.

Start: 4 januari, Buenos Aires Mål: 17 januari, Buenos Aires
Tävlingssträcka: ca 900 mil Länder: Argentina, Bolivia, Chile
Antal tävlingsekipage: 431 (mc, quad, bil, lastbil)

Mer info:
Annie Seel officiella webbsida www.annieseel.com
Dakarrallyts officiella webbsida www.dakar.com

Följ Annie Seel:
www.facebook.com/AnnieSeelOfficial
Twitter @annieseel
Instagram @annieseel