Press release 6 nov

Posted on Updated on

2013-11-06 PRESSMEDDELANDE:

Annie Seel till start i sitt sjätte Dakarrally – nu på fyra hjul

annie-buggy-garry_550x230

Den 4 januari 2014 startar svenska Annie Seel sitt sjätte Dakarrally, och för första gången som co-driver i bilklassen. Annie kommer tillsammans med Australiensaren Garry Connell genomföra rallyt i en Polaris Buggy.

– Dakarrallyt är min typ av rally, ett rally med det där extra och oväntade. Jag har varit borta ett par år och att få återvända som kartläsare i bil känns otroligt spännande, säger en glad Annie Seel.

Seel och Connell genomförde sitt första rally tillsammans för bara 2 veckor sedan i Merzougarallyt, Marocco, med ett lyckat resultat genom vinst i sin klass och en fjärdeplats totalt i bilklassen.

– Det var ett fantastiskt första genrep, ingen av oss visste hur det skulle gå, sträcksegrare ena dagen och fastborrade i sanden nästa. Båda två är vi nya på våra uppgifter, även om navigation alltid har varit en viktig del i mina tidigare ökenrallyn, men nya som team och samarbete så kunde vi aldrig drömma om att prestera det vi gjorde.

Anne Seel, 45 år, har tidigare tävlat i ökenrallysammanhang på MC, men en elak axelskada tvingade henne att lämna den karriären.

– Genom mina tidigare erfarenheten från tävlandet i öknen, navigeringen, terrängen, dynerna och rutinerna i Dakarrallyt så känner jag mig väl förberedd. Det krävs några ökenrallyn för att komma dit jag är nu, redo att ta mig an uppgiften som co-driver, säger Seel.

Fakta Dakarrallyt 2014:
36e upplagan (6e gången i Sydamerika)
4 jan Ceremoniell start i Rosario, Argentina
5-18 jan Rallyt pågår med vilodag 11 jan i Salta, Argentina
18 jan Mål i Valparaiso, Chile

Dakarrallyt är världens största motortävling i terräng.
Länder 2014: Argentina, Bolivia, Chile
Antal tävlande: ca 750
Mer info på Dakars officiella webbsida: Dakar.com


Nyhetsklipp

DN.se
DN.se/sport/seel-i-dakkarrallyt-i-bil/

SvD
http://SvD.se/sport/seel-tillbaka-i-dakarrallyt-i-bil_8701194.svd

Sportradion 7 nov, 30 sek in i prog
SverigesRadio.se/sida/avsnitt/278495?programid=2895

Norrköpings Tidning
NT.se/sport/default.aspx?ArticleId=9004436

Leave a Reply

