Tropheo Abarth – Anderstorp

Posted on Updated on

Here we go, Tropeho Abarth!
Vilken fantastiskt rolig helg på Anderstorp Raceway! Det är 20 år sedan jag senast körde på banan, då på en 125cc racer mc. Nu var jag inbjuden av Picko Troberg Racing att köra en liten Abarth med 190 hk.

På fredagen hade vi två träningspass om 30 minuter. Jag fick körcoachning av min teamkompisJoakim Forsell (JTCC campion 2010) bl.a. hur man skulle hålla spår i de oändligt långa svängarna. Väl ute på banan försökte jag göra precis som Joakim sa, men det var inte så lätt. Mina bromspunkter var alldeles för tidiga och då blir farten in i sväng för dålig. Andra träningspasset regnade det så jag körde ut med mönstrade regndäck som är väldigt mjuka. På slutet av passet torkade det upp och däcken blev snorhala av värme, men teamet tyckte jag skulle köra vidare. Hittade lite flyt de sista varven.

På lördagen var det dags för kval och jag hade som mål att köra under 2 minuter på varvet. Efter bara några varv flaggades vi av pga en avåkning. Min mek Jens passade på att kolla däckstryck när jag ändå var i depå. Sen ut igen och nu lyckades jag stadigt kapa tider, och vid kvalets slut hade jag lyckats köra på 1.58.6 vilket gav 13:e tid. Jag var jättenöjd, hade ju sänkt min varvtid med 5-6 sekunder!

Vi skulle köra två heat under söndagen, första redan på morgonen. Jag var jättetaggad och gjorde en kanonstart. Sen blev det trångt och lite kalabalik. På första varvet var det nån som körde av, andra varvet nån som voltade! Jag lyckades hålla mig på banan och undan incidenter – så jag slutade på en 10:e plats efter att ha jagat tjej 3:an Anna Pensar. Och jag hade sänkt min tid till 1.55 på varvet – kanon!

Sista heatet kördes sent på eftermiddagen och då hade vädret dragit ihop till lite regn och kallare. Vi avvaktade ifall det skulle bli regn, och var beredda på att lägga på regndäck. Jag hade som mål att sänka tiderna ytterligare 2 sekunder, men min mek Jens trodde atta det skulle bli svårt nu när det var kallare i luften och därmed däcktemperaturen skulle bli kallare. Man får inte så bra fäste när däcken inte har rätt värme.

Jag laddade på i starten men fick hjulspinn så kom inte iväg lika bra som i första heatet. Sen försökte jag hitta ett bra flyt, men fick inte riktigt till det. Vissa partier körde jag bra, andra sämre. Kom i mål som 13:e och var lite frustrerad att jag inte hade kört lika bra som heat 1 – jag är ju tävlingsmänniska som vill förbättra mig hela tiden.. Men totalt sett var jag jätteglad!

Abarth Trophy är verkligen en suverän racingklass för att alla bilar är lika vilket gör att racen blir täta.

TACK till mitt team Picko Troberg Racing och arrangören Swedish Racing League, för att jag fick komma och köra!

Line-up innan start. Joakim har nr 1, jag har nr 2.

Bilarna står startklara i depån. Det är en riktig liten racerbil: 190 hk, slicks, 6-växlad låda.
Motor och växellåda är plomberad och alla kör på begränsat antal enhetsdäck för att alla bilar ska vara lika.

Leave a Reply

