Buenos Aires +40 C

Posted on Updated on

ENGLISH:
Arrived Buenos Aires, +40 degrees. that makes 55 degree difference from cold Stockholm. Met danish Jes Munk on the plane, we’ve been friends on facebook, but now met first time in real life – good fun. Also met my teammates in Meca and favourite chileans, the Prohens Brothers, Jaime and Felipe. they stay in the hotel across the street so we had dinner together and made plans for the race….🙂
SWEDISH:
Anlände Buenos Aires +40 grader. Det är 55 grader skillnad från Sthlm!
Magsjukan som jag legat i sedan onsdag förra veckan, verkar äntligen ha lagt sig, klarade flyget bra (phuu!). Och inga förseningar tack o lov. Hörde att de som flög via Frankfurt satt fast 24 tim.
Träffade danske rookien Jes Munk i Madrid innan flyget. Vi har träffats på facebook, och han körde sen Faraorallyt i team Meca’syStem som jag rekommenderade till honom. Efter det blixtanmälde han sig till Dakar, men team Meca var fullt så han hoppade in i Aprilia!!
Nu träffades vi live första gången och vi “hookade” direkt, snackade massa när vi landat i BA o delade taxi till city – vi kommer säkert hänga en del, han är dejlig!
Visade sig att min hotellbokning var en vinstlott! (trots att badrummet är så litet att jag nästan måste stå i bidén och duscha). Hade ingen aning när jag bokade var det låg, bara att det var i stadsdelen Palermo i BA city (samma som förra året). När jag klev ut på gatan och runt hörnet var det bara 3 kvarter bort till “Dakar Village” i Rural – dvs expocentret där hela showen med besiktning, förarbriefing, alla vip-tält och festivalen är!
Dessutom sprang jag på mina favorit-chilenare som bodde i hotellet tvärs över gatan, “Prohens Brothers”  (http://www.hermanosprohens.com) som också kör i team Meca.

Storebror Jaime Prohens träffade jag redan 2005 när jag körde Patagonia-Atacama rallyt och vi blev vänner. 2009 ställde de upp i Dakar, och lillebror Felipe Prohens låg 10:a men krashade ut sista specialen och bröt sönder hojen i två delar. Han klarade sig, men bröderna var otröstliga.
De har startnr 40 och 41. Håll utkik, de startar nämligen precis före ni vet vilka – Sanz/Arcarons.

Vi gick ut och åt på kvällen och de berättade alla rykten om bansträckningen för i år… det kommer bli mycket tuffare, teknisk körning och både varmare och och kallare på högre höjder. På pappret många bra förare med, speciellt från Argentina.
Resten håller jag hemligt… Vi har en pakt för vi är de “minsta förarna” i Dakar (jag 52kg, Felipe 59kg, Jaime 61kg) och vi ska hålla ihop.

One thought on “Buenos Aires +40 C

    krister karlsson said:
    2010/12/30 at 18:21

    Lycka till. du är min favo, krille

    Like

Leave a Reply

